Barcelona, 11 de juliol de 2024 – Arran de diverses queixes ciutadanes per incidències en finques de propietat municipal i disconformitat amb la gestió del consistori, la Sindicatura de Greuges de Barcelona ha recordat a l’Institut Municipal d’Habitatge i Rehabilitació de Barcelona (IMHAB) que els canals de comunicació i informació amb el veïnat han de ser permanents, estables i fluids.

La Sindicatura ja ha exposat en diferents ocasions que disposar del coneixement específic de les persones residents és un valor essencial per millorar la gestió social i econòmica del parc públic d’habitatge, així com el seu manteniment i la seva conservació.

“Aquesta informació contribueix a dur a terme el control i l’avaluació de les actuacions municipals i també de les empreses que treballen en aquestes finques. Només d’aquesta manera es pot conèixer la satisfacció del veïnat i implementar les mesures correctives que siguin necessàries”, ha manifestat el síndic de greuges de Barcelona, David Bondia.

El veïnat d’una finca denuncia un nou servei de neteja “deficient”

Una comunitat de residents d’una finca municipal del districte de Ciutat Vella assenyala que el servei de neteja de l’escala de la finca és “deficient” des de l’entrada de la nova empresa. També afegeix que han presentat diverses instàncies, sense resposta per part de l’Ajuntament ni cap millora al respecte durant tot un any.

Després d’analitzar el cas, la Sindicatura de Greuges de Barcelona ha insistit a l’IMHAB en la necessitat de fer un seguiment del contracte de neteja, gestionar les incidències i valorar si les empreses adjudicatàries compleixen les obligacions previstes en el plec de clàusules tècniques.

De fet, en altres finques en què s’han produït situacions similars, l’IMHAB ha materialitzat un monitoratge més intensiu: increment de la freqüència de les inspeccions i les comprovacions a posteriori, amb l’objectiu de determinar els motius de les possibles incidències i prendre les mesures correctores necessàries.

En aquesta línia, la defensoria de la ciutadania barcelonina ja ha constatat anteriorment la disconformitat de les persones llogateres del parc públic d’habitatge amb el pagament de quotes de manteniment que no es veuen reflectides en els serveis prestats. Per aquest motiu, la Sindicatura considera que cal que el seguiment municipal d’aquests serveis externs s’efectuï coordinadament amb el veïnat, que és qui viu el dia a dia de l’edifici.

El veïnat d’una altra finca, molest per la manca de funcionament de les plaques solars

Un altre cas que ha arribat a la Sindicatura de Greuges de Barcelona és el del veïnat d’una finca municipal ubicada en el districte de Gràcia, que posa de manifest la manca de funcionament de les plaques solars de l’edifici gestionat per l’IMHAB.

Després de la petició d’informació efectuada per la Sindicatura, l’Ajuntament de Barcelona ha defensat que aquesta incidència no afecta les condicions d’habitabilitat dels domicilis, ja que es mantenen intactes els subministraments d’aigua calenta sanitària i de calefacció. El consistori també ha justificat que no es tracta d’una promoció d’habitatges construïda directament per l’IMHAB, sinó que va ser adquirida l’any 2022, fet que ha endarrerit el procediment de reparació d’aquestes plaques solars perquè no es comptava amb informació fidedigna d’aquest sistema de captació d’energia solar.

Finalment, la Sindicatura de Greuges de Barcelona ha tingut constància que l’IMHAB ja està treballant en la reparació d’aquestes plaques solars. Tot i això, la defensoria creu que l’actuació de l’IMHAB ha de millorar quant a la informació facilitada al veïnat durant tot aquest procés.