Arran d’un queixa per les molèsties que causen les aturades perllongades, i amb el motor en marxa, dels busos de la línia H6 a la parada d’origen-final Metro Onze de Setembre, al c. Pare Manyanet (Sant Andreu de Palomar), la defensoria de la ciutat demana en la seva resolució que es garanteixi el dret al descans veïnal.
Aquesta situació, que es manté des de 2022, contravé l’Ordenança de medi ambient municipal, que estableix que “llevat de situacions de congestió de trànsit, està prohibit que els vehicles aturats o a altres espais públics romanguin amb els motors en marxa durant més de dos minuts”.
El motiu principal de la queixa és el soroll que se’n deriva, però també hi ha una clara afectació sobre la contaminació atmosfèrica i, per tant, sobre el dret al medi ambient. A l’àrea metropolitana, els índexs de pol·lució, que tenen una clara relació amb el trànsit rodat, continuen per sobre del que recomana l’Organització Mundial de la Salut (OMS), si bé hi ha una tendència descendent.
En el cas del bus H6, l’ens que ha de fer complir l’Ordenança és Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). L’entitat assegura que ja ha detectat el problema i que ha dut a terme diverses mesures per fer-hi front:
- reunions periòdiques a la cotxera per recordar a les persones conductores l’obligació de complir l’Ordenança i apagar els motors;
- posada en coneixement al personal de conducció de les queixes sobre aquest fet;
- reforç dels avisos des del Centre de Control de Bus;
- explicació en les reunions de formació i reunions telemàtiques;
- advertiment verbal a la persona conductora que ha comès la infracció.
De moment, no consta que s’hagi tramitat cap expedient sancionador ni disciplinari contra aquesta conducta, ja que, segons TMB, no hi ha cap prova que ho acrediti. Atès l’anterior, el temps que dura la situació i la reiteració de la infracció, les accions preventives de l’entitat per fer complir aquesta normativa no han estat eficaces.
De fet, la Sindicatura ja ha rebut diverses queixes per les molèsties causades per les persones conductores de bus per aquest mateix motiu. La darrera es va publicar al novembre, i afectava la línia 59, en la parada d’origen-final ubicada a la gran via de Carles III, 101 (Districte de les Corts). Una de les conclusions d’aquella resolució era la recomanació a TMB que renovi la flota d’autobusos, i que aposti per vehicles menys contaminants i més silenciosos, un punt sobre el qual es torna a incidir en la resolució relativa a la línia H6.
Altres resolucions recents per contaminació acústica derivades del transport públic van ser aquest febrer, pel soroll que generava l’ascensor de la parada de metro Maragall i el generador a la parada de metro Clot, i l’octubre passat, per les molèsties que causa una estació de Bicing al Districte de Sarrià – Sant Gervasi.
És per tot això que la Sindicatura de Greuges de Barcelona conclou que l’actuació de TMB no ha estat ajustada a dret, amb una clara afectació al dret al descans de la ciutadania, i recomana a Transports Metropolitans que:
- elabori un pla d’acció per evitar que els conductors i conductores de la línia H6 mantinguin els motors engegats més de dos minuts a la parada d’origen-final Metro Onze de Setembre
- valori la possibilitat de fer una acció coordinada amb la Guàrdia Urbana per denunciar aquestes infraccions