• Aquesta associació d’acció comunitària i solidària fa ús de l’antiga Escola Massana des del juny del 2020, quan van aguditzar-se les necessitats socials del barri del Raval arran de la pandèmia.
  • Inicialment, el consistori va tolerar l’ocupació, i després va mostrar interès i voluntat en regularitzar-la, donada la tasca social de l’entitat.
  • El març de 2023, l’associació va demanar formalment al consistori la cessió de l’ús de l’espai, recolzada per un informe tècnic del Districte. Posteriorment, la Taula de Patrimoni Ciutadà va informar favorablement la cessió. Tot i això, no va arribar a oficialitzar-se.
  • Malgrat que la cronologia anterior semblava que conduïa cap a la cessió d’ús, el mes de juliol d’enguany l’Ajuntament va notificar a l’associació la incoació d’un expedient per a la recuperació d’ofici de la possessió de la finca de l’antiga Escola Massana.
  • El 14 d’octubre de 2024 l’associació rep la resolució de desallotjament, prevista només tres dies després. Ha demanat mesures cautelars contra la resolució de desallotjament en el jutjat contenciós administratiu de Barcelona.

Barcelona, 18 d’octubre de 2024 – La Sindicatura de Greuges de Barcelona ha conclòs que l’actuació del Districte de Ciutat Vella està mancada d’un espai de diàleg i reflexió capaç d’arribar a una solució consensuada amb l’Associació Antiga Massana, en benefici del bé comú i de l’interès públic.

L’Ajuntament ha justificat la urgència de la tramitació de l’expedient de recuperació d’ofici de la possessió de la finca, i la consegüent resolució de desallotjament, en la implementació d’un projecte cultural i de serveis d’apropament a la ciutadania en el recinte de l’antic Hospital de la Santa Creu i de l’antiga Escola Massana.

La Sindicatura de Greuges de Barcelona desconeix el calendari d’execució d’aquest projecte, ja que era una de les peticions d’informació que feia al Districte i que l’òrgan territorial no ha contestat. Sense arribar a conèixer aquesta dada, i sense perjudici de les potestats de recuperació dels béns públics de l’Ajuntament, la Sindicatura fa una crida a reflexionar sobre el termini d’execució del desallotjament i sobre possibles alternatives per continuar amb la tasca comunitària, reconeguda pel mateix consistori com d’interès general.

Per acabar, la defensoria de la ciutadania barcelonina sosté que cal generar, en el marc del Pacte per Ciutat Vella, un espai de diàleg que permeti trobar solucions adequades. En aquesta línia, ofereix la seva predisposició a intervenir per cercar un acord viable i realista, que no comporti la pèrdua d’un espai de trobada i cohesió per al veïnat del barridel Raval.