Barcelona, 19 de setembre de 2024 – Després d’atendre la queixa de l’Associació de Veïns i Veïnes de la plaça de la Farga, la Sindicatura de Greuges de Barcelona ha demanat al consistori les conclusions dels estudis acústics que ha dut a terme per copsar la contaminació acústica generada pels vols d’helicòpters turístics sobre Sants i La Bordeta.

I és que la defensoria de la ciutadania barcelonina ha tornat a fer aquesta petició a l’Ajuntament després de rebre un informe municipal en què manca informació sol·licitada, com el nombre de vols turístics diaris o si s’han executat mesures sobre l’impacte acústic.

“Amb la informació de què disposem, és difícil discernir si s’està actuant correctament en aquesta situació. Ens tornem a dirigir a l’Ajuntament amb l’objectiu de poder ajudar al veïnat en la seva queixa”, ha manifestat David Bondia, síndic de greuges de Barcelona.

Una queixa que es va repetint des de 2004

El consistori indica que des de l’any 2004, en què es van iniciar els vols turístics amb helicòpters a Barcelona, ha rebut diferents reclamacions ciutadanes per les molèsties que comporten i per possibles riscos per a la població dels barris de més afectats.

Marge d’actuació limitat

L’Ajuntament creu que el seu marge d’actuació és molt limitat i que les competències són compartides entre la Direcció de Ports i Transports de la Generalitat de Catalunya i la Direcció General d’Aviació Civil del Ministeri de Foment. Afegeix que s’han dut a terme diverses reunions per tractar l’afer, tant amb aquests dos organismes com amb Aeropuertos Españoles y Navegación Aérea (AENA) i l’Agencia Estatal de Seguridad Aérea (AESA).

La Sindicatura de Greuges de Barcelona vol recordar que, independentment dels aspectes més tècnics on no hi ha competència municipal (l’alçada del vol, els itineraris o el tipus de vehicle), l’Ajuntament sí que pot actuar en la contaminació acústica.

Accions municipals dutes a terme l’any 2024

Arran d’aquestes intervencions, es va sancionar la companyia que sobrevolava la ciutat per sota de l’alçada mínima reglamentària, així com per utilitzar helicòpters monomotors i no complir la ruta establerta.

El consistori també indica que s’han executat estudis acústics per analitzar l’impacte dels helicòpters turístics sobre els habitatges afectats pels itineraris de vol, i que s’han dut a terme mesures sonomètriques de control periòdic en diferents punts de la ciutat. Tot i això, com ja ha exposat la Sindicatura, no s’informa dels resultats obtinguts ni de possibles actuacions o requeriments a conseqüència d’aquests mesuraments.