Des de la defensoria de la ciutat s’insta al Districte de Ciutat Vella a comprovar si les 388 llicències d’Habitatges d’Ús Turístic (HUT) atorgades de manera fraudulenta entre el 2005 i el 2007 són nul·les de ple dret. També es plantegen solucions complementàries per assegurar el dret a l’habitatge de tota la ciutadania.

El 2005 la proliferació d’aquesta mena d’habitatges i les queixes veïnals van portar el consistori a aprovar un Pla Especial per prohibir que se n’obrissin més en aquest districte. Ara bé, el pla sí que permetia que continuessin fent-ne un ús turístic si ja havien estat desenvolupant aquesta activitat anteriorment, tant sols tramitant una llicència municipal urbanística de canvi d’ús. El consistori va rebrellavors 675 sol·licituds, i es va elaborar i aplicar un protocol per agilitzar i simplificar-ne la tramitació. Una sentència de l’Audiència Provincial de Barcelona de 2020 va acreditar que 388 es van concedir de manera il·legal, en alguns casos fins i tot falsejant documents que es requerien, com cèdules d’habitabilitat.

Tot i les mesures específiques del consistori, com el Pla Especial Urbanístic d’Allotjaments d’Ús Turístic (PEUAT), aprovat el gener de 2022, la realitat és que el nombre de llicències per fer canvis d’ús en pisos residencials ha augmentat. No ha estat fins al juny de 2024 que l’Ajuntament va anunciar la fi dels habitatges d’ús turístic l’any 2028, i que no crearà noves llicències, en aplicació d’un decret llei autonòmic. La mesura afectarà els 10.000 habitatges d’ús turístic que hi ha actualment a la ciutat, que tornaran al mercat de lloguer o de compra de Barcelona.

Des de la Sindicatura de Greuges de Barcelona es considera, però, que calen mesures complementàries per fer efectiu aquest anunci i afavorir, de manera urgent i definitiva, el dret a l’habitatge de tothom.

Impedir la transmissibilitat de les llicències

Una és que no es permeti el traspàs de les llicències  dels habitatges d’ús turístic entre particulars en cap cas. Mig any després de l’aprovació del pla especial, en què s’establia que les llicències no eren transmissibles, l’Ajuntament va fer-ne una interpretació que restringia aquesta limitació només a les noves que es demanessin. 

L’Ajuntament al·lega que deixar sense efecte aquesta interpretació generaria peticions de responsabilitat patrimonials de la ciutadania afectada. Però des d’aquesta Sindicatura considerem que la no transmissibilitat de totes les llicències (les anteriors al PEUAT i les noves) s’ajusta millor a la finalitat de salvaguardar el dret a l’habitatge i no suposa cap contradicció normativa.

Revocació per incompliments reiterats i problemes de convivència

Una segona recomanació és revocar totes les llicències d’allotjaments que presentin incompliments reiterats. Caldria en aquest cas tramitar procediments sancionadors que, una vegada siguin ferms per les infraccions detectades, en faran possible la revocació.

El consistori, que només actua en cas de denúncies o per alguna campanya específica, assegura que no disposa de suficients recursos per verificar les llicències, ja que actualment en són més de 10.000 de legalitzats. Des d’aquesta institució considerem que, en virtut dels compromisos polítics manifestats públicament, s’hauria de prioritzar les revisions d’aquestes llicències.

També cal recordar que tot sovint aquests allotjaments generen problemes de convivència i d’incivisme. La queixa que ha generat l’actuació de la Sindicatura ha estat justament pel cas d’una finca d’ús turístic en què, durant la pandèmia de la covid-19 i les restriccions que es van aplicar, es va estar llogant per a festes i celebracions.  L’Ajuntament disposa d’un formulari específic per a queixes vinculades amb habitatges d’ús turístic sense llicència, o per notificar sorolls o aldarulls.

És per tot això que des d’aquesta institució continuarem insistint en la necessitat de preservar els habitatges de Barcelona per a l’ús habitual i permanent, fet que no menysté la garantia d’un turisme sostenible i equilibrat a la ciutat. Més enllà de les revisió dels 388 expedients esmentats, recordem a Alcaldia el deure de complir amb els compromisos anunciats pel que fa a la preservació de l’ús residencial dels habitatges, per la qual cosa s’han d’implementar totes les mesures necessàries per dur a terme una actuació ferma i decidida en aquest assumpte.