L’objectiu seria el seguiment i control efectiu de les afectacions que suposin les obres de l’L8 de FGC al parc de Joan Miró.

Entre aquestes afectacions, la defensoria destaca la importància de reposar els arbres talats i recuperar els espais verds malmesos.

Barcelona, 29 d’agost del 2024La Sindicatura de Greuges de Barcelona ha recomanat a l’Ajuntament promoure la creació d’una comissió de seguiment de les obres de l’L8 dels FGC, conjunta amb la Generalitat de Catalunya, en què participin totes les persones interessades i que asseguri la transmissió d’informació sobre l’evolució de les obres i les possibles incidències.

La defensoria de la ciutadania barcelonina farà un seguiment de les actuacions municipals per tal de garantir que, un cop s’acabin les obres a la zona del parc de Joan Miró, es reposin els espais verds i es trasplantin els arbres talats.

Les obres de l’L8 de FGC

Les obres de l’L8 dels FGC van començar el dimarts 6 d’agost i la seva execució afecta l’arbreda del parc de Joan Miro, ja que es convertirà en l’espai logístic de les tasques per allargar la línia dels ferrocarrils entre la plaça d’Espanya i Gràcia. Segons informació de l’Ajuntament, entre la vegetació damnificada, hi ha 94 elements: 75 pins i 19 arbres més, en què gairebé la meitat són palmeres

Barcelona, una ciutat amb manca d’espais verds

Barcelona es troba molt per sota dels barems desitjables quant a superfície de verd urbà per habitant: l’OMS indica que hauria de ser de 10-15 m2, mentre que a la ciutat barcelonina és de menys de 7 m2. Justament en el districte de l’Eixample, on tenen lloc les obres, la xifra és encara més negativa: menys de 2 m2 de verd urbà per habitant.

Per tal de treballar en la millora d’aquest greu dèficit, la Sindicatura ha recordat al consistori que ha de fer tots els esforços possibles perquè els parcs i jardins de què disposa la ciutat estiguin en bones condicions i es puguin utilitzar per afavorir la qualitat de vida i el benestar de la ciutadania. És en aquest punt on la defensoria de la ciutadania barcelonina farà el seguiment i control d’aquestes obres, amb l’objectiu de copsar que no es perd cap espai verd a la ciutat.

La responsabilitat municipal per minimitzar les afectacions al veïnat

L’Ajuntament, tot i no ser el responsable directe de les obres d’ampliació de la línia L8 d’FGC, ha de vetllar perquè les incidències en la ciutadania siguin les mínimes possibles i es resolguin al més aviat millor. En concret, les obres ocasionaran afectacions en el carril bici de la banda nord de la Gran Via, la parada doble de bus, la parada de l’aerobús, i altres carrers com la carretera de la Bordeta i l’avinguda del Paral·lel.

Quant a la durada prevista de l’ocupació de l’espai on s’instal·la la zona logística, el consistori no va facilitar una resposta concreta a la Sindicatura de Greuges de Barcelona. Per aquest motiu, tot i que es va informar el veïnat que l’afectació seria per dos anys i mig, vist el que ha passat en altres obres de gran envergadura, la Sindicatura vol remarcar la conveniència d’ajustar-se al màxim als terminis d’execució i, si pot ser, intentar reduir-los per tots els greuges que suposaran pel veïnat més proper.

En aquesta línia, la Sindicatura ha recomanat al consistori que promogui la constitució d’una comissió de seguiment de les obres, conjuntament amb la Generalitat de Catalunya.