Barcelona, 26 de setembre de 2024 – La Sindicatura de Greuges de Barcelona s’ha dirigit d’ofici a l’Ajuntament per demanar que actualitzi, al més aviat possible, la senyalització del carril bici i de la calçada en el tram de la ronda de Sant Pau on està ubicada una antiga benzinera, que fa almenys sis anys que no està en funcionament.

Malgrat tot el temps transcorregut, encara està present la senyalització viària específica que requeria la benzinera. Aquesta senyalització ubicada a l’asfalt causa situacions de perill i confusió en les persones que hi circulen, tant pel carril bici de doble sentit com pel carril de circulació esquerra de la ronda de Sant Pau.

“La situació de perill actual és absolutament innecessària i seria desitjable que l’Ajuntament executés els canvis en la senyalització viària amb independència de la retirada del quiosc de la benzinera”, ha manifestat el síndic de greuges de Barcelona, David Bondia.

Descripció de l’emplaçament

Les afectacions per aquesta benzinera sense funcionament s’ubiquen en el tram de la ronda de Sant Pau entre els números 17 i 39, gairebé a l’encreuament amb el carrer del Marquès de Campo Sagrado. A continuació, es detallen algunes de les circumstàncies que generen situacions de perill i confusió:

• Estretament del carril bici, a causa de l’estacionament de vehicles en l’antiga zona on es dispensava benzina.
  • Desaparició dels elements de cautxú que separen el carril bici i la calçada.
  • Presència d’una reixa al paviment, que servia per colar les restes de benzina vessades.
  • Senyalització viària a la calçada que no té funcionalitat i que genera confusió.

El dret a la seguretat

En aquesta línia, la Sindicatura creu que la situació més greu és la del carril bici de doble sentit, que arran de la presència de la benzinera en desús, perd elements de seguretat per a les persones ciclistes:

• A causa de l’estretament del carril bici, hi ha una pèrdua d’espai que provoca que les persones ciclistes quedin encaixonades entre els vehicles en marxa i els automòbils  estacionats, amb el risc per a la seguretat que això comporta.
  • La inexistència de separadors entre el carril bici i la calçada, sumat a l’estretament del carril bici, genera més sensació d’inseguretat per a les persones ciclistes.
  • Presència d’una reixa al paviment que augmenta el risc de relliscar, sobretot en dies que pugui estar mullada o humida per les condicions climatològiques.
  • Disminució de la visibilitat, sobretot en el sentit ascendent.
  • La quadrícula groga pintada a terra, just davant de la benzinera, ja no té cap funció i causa confusió en moltes persones conductores que van pel carril esquerre de la calçada.

Quant a les accions municipals vinculades a aquest emplaçament, durant el Consell de Barri de Sant Antoni del 12 de juny de 2024, el regidor del Districte de l’Eixample va informar que l’Ajuntament estava a l’espera dels permisos de l’Agència de Residus de Catalunya per retirar la benzinera.

L’objecte de l’actuació de la Sindicatura no és la demora en la retirada de la benzinera, sinó la manca d’actualització de la senyalització al voltant de la benzinera des de fa anys, que perjudica greument la seguretat de les persones ciclistes que circulen pel carril bici de doble sentit.