Barcelona, 5 de setembre de 2024 – Ocasionalment, la Sindicatura de Greuges de Barcelona rep queixes de persones sancionades per haver obtingut el comprovant horari d’estacionament amb un error a la matrícula. Després d’analitzar diversos casos i el procediment d’actuació municipal, la defensoria ha recomanat a B:SM que canviï el criteri i deixi de sancionar les situacions en què no hi hagi dubte que s’ha produït un error involuntari. És a dir, quan es pugui acreditar que l’estacionament ha estat correcte i que la persona ha abonat la taxa corresponent, tot i l’error a la matrícula.

La Sindicatura considera que la decisió municipal de sancionar els casos on es comet un error involuntari en introduir la matrícula no està justificada. “Són circumstàncies en què l’estacionament és correcte, la persona usuària sí que ha abonat la taxa corresponent i el personal de B:SM té els mitjans per tenir ple coneixement de l’error, ja que pot contrastar fàcilment que hi ha un comprovant pagat amb una matrícula quasi idèntica al mateix lloc a la mateixa hora”, ha detallat el síndic de greuges de Barcelona, David Bondia.

La Sindicatura reconeix que B:SM ja havia introduït millores

Com ja s’ha mencionat, la Sindicatura ha rebut diverses queixes amb el mateix supòsit: ser sancionat per haver obtingut el comprovant horari amb un error a la matrícula. Dels diferents informes elaborats per la defensoria de tots els casos anteriors, s’ha constatat que B:SM ha introduït millores en el seu sistema de parquímetres per evitar que es produeixi aquest error.

• S’han configurat més validacions: es valida la matrícula amb les bases de dades de residents de la zona i amb la de la Direcció General de Trànsit.
  • S’ha ampliat el diàleg mitjançant diverses pantalles consecutives en què consten les dades essencials de l’operació, com la matrícula, de manera que la ciutadania pot visualitzar fins a tres vegades la informació abans de finalitzar el procés.
  • S’ha ampliat la informació del tiquet, que inclou, entre altres, el codi del parquímetre, el qual indica de manera indirecta la zona concreta d’estacionament.
  • Els números del teclat estan col·locats en horitzontal, ordenats de l’1 al 0 per intentar prevenir errors.
  • El web de l’àrea d’estacionament regulat conté informació detallada i actualitzada, així com vídeos explicatius sobre com obtenir un comprovant horari.

Sentència judicial que dona la raó a la ciutadania en casos similars

Cal fer incís en què hi ha una sentència de primera instància que analitza aquest supòsit i considera que en aquests errors manca el requisit de culpabilitat, ja que la persona sí que ha demostrat diligència obtenint el comprovant i abonant la taxa. També determinen que aquest punt de les condicions d’ús és susceptible de considerar-se “clàusula abusiva”.

La Sindicatura de Greuges de Barcelona considera que sostenir que l’error no culpable l’ha d’assumir la ciutadania no és compatible amb el principi de proporcionalitat de l’article 29 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, que preveu que hi hagi “grau de culpabilitat o existència d’intencionalitat”.