El conveni de col·laboració amb Aigües de Barcelona (Agbar) i el protocol de col·laboració amb el Consell Tributari de la ciutat, firmats tots dos la setmana passada, permetran abordar de manera més idònia les queixes que rep la defensoria vinculades amb els assumptes que gestionen aquestes dues entitats.

Un acord que té en compte les situacions de vulnerabilitat

Pel que fa a l’acord amb Agbar, s’ha establert per assegurar una gestió eficient i transparent de les sol·licituds d’informació i de les queixes, que garanteixi que la persona afectada rep una resposta adequada. Quan la Sindicatura rebi una reclamació que calgui traspassar, es registrarà com a queixa i, si es disposa de l’autorització de la persona usuària, es farà arribar a l’Assessor del Client de l’empresa. Si no s’ha donat el consentiment, la defensoria farà arribar la reclamació a modus informatiu i sense fer constar les dades que permetin la identificació de les persones usuàries.   

El conveni, que es va signar el passat dimecres 12 de febrer, també inclou un apartat per fer front a l’emergència en l’àmbit de la l’habitatge i la pobresa energètica. Així, es preveu que si una persona titular d’un contracte de subministrament demana empara a la Sindicatura per un tall d’aigua fruit d’un impagament, la persona usuària del servei podrà demanar que se suspengui l’ordre de tall fins que Agbar corrobori amb serveis socials la seva situació de vulnerabilitat. Si es comprova aquest fet, se suspendrà el tall d’aigua i se n’informarà a la Sindicatura. Si ho desitgeu, podeu llegir el conveni complet

Ara bé, les possibilitats de col·laboració entre la Sindicatura i aquesta entitat, que presta el servei d’aigües a la ciutat, van molt més enllà, atesa la diversitat de queixes que arriben a la defensoria. A principis d’any, unes planxes metàl·liques en una calçada de La Sagrera (Districte de Sant Andreu) provocaven molèsties al veïnat quan els vehicles hi passaven per sobre. El Síndic de Greuges s’hi va desplaçar de seguida i poc després Agbar, propietària de les planxes, les va retirar.  

Mecanismes de coordinació en l’àmbit tributari

El dijous 13 de febrer es va signar el protocol de col·laboració amb el Consell Tributari de Barcelona. Així, s’estableixen unes bases de col·laboració per simplificar i reduir el temps de tramitació de les queixes en l’àmbit tributari.

El Consell Tributari és un òrgan de l’Ajuntament de Barcelona especialitzat en matèria de gestió, recaptació i inspecció dels ingressos de dret públic. La seva funció principal és la de dictaminar les propostes de resolució dels recursos i reclamacions contra els actes d’aplicació dels tributs i preus públics, i de recaptació d’aquests i d’altres ingressos de dret públic, que pertanyin a la Hisenda municipal.

Aquest protocol fixa uns mecanismes de coordinació entre ambdues institucions per tal que cadascuna actuï dins del seu àmbit de competències. L’objectiu és establir mecanismes i processos que serveixin per optimitzar la qualitat i oferir un millor servei a la  ciutadania. Si ho desitgeu, podeu llegir el protocol complet

Un compromís ferm amb la qualitat del servei públic

Tots dos acords reflecteixen el compromís ferm de la Sindicatura de Greuges de Barcelona amb el dret a una bona Administració. Aquest dret té com a finalitat última prestar un servei públic de qualitat, que permeti respondre de manera àgil, eficaç i entenedora a les necessitats plantejades per la ciutadania. Per tal d’assolir-ho, és cabdal, entre altres coses, la coordinació amb altres entitats, si s’escau amb convenis i acords de col·laboració.

De fet, en el seu Informe Anual 2023, el darrer publicat, des de la defensoria s’insistia, dins de les propostes de millora, en la necessitat d’agilitzar el funcionament de l’Administració municipal, i d’establir canals de comunicació que vetllin per garantir la qualitat de la informació que es dona a la ciutadania.