Dos casos han posat de manifest les mancances en matèria d’igualtat d’oportunitats en aquests col·lectius 

La Sindicatura de Greuges de Barcelona demana al Consorci d’Educació de Barcelona que faci una defensa més equitativa de l’alumnat amb necessitats educatives específiques. Un parell de casos , amb pocs mesos de diferència, han estat el detonant d’aquesta actuació.  

Necessitats educatives especials i recursos tecnològics

En el primer dels casos, un ciutadà va presentar una queixa a la Sindicatura de Greuges arran de l’obligatorietat de proveir una tauleta iPad per al seu fill, escolaritzat com a alumne amb Necessitats Educatives Específiques per raons socioeconòmiques (NEE B) en un centre concertat. L’escola, a més, requeria que l’aparell fos adquirit exclusivament a través d’un proveïdor concret, sense oferir alternatives com el préstec o la compra en un altre establiment.

Arran de la demanda d’informació de la Sindicatura, el Consorci d’Educació de Barcelona va argumentar que el Pla de xoc contra la segregació escolar i el programa “Motxilles obertes” només cobreix activitats complementàries, llibres i material escolar, i no pas dispositius digitals, com ara tauletes. Això suposa, per als alumnes i per a les famílies en aquesta situació, un greuge comparatiu, amb un impacte pel que fa a l’assoliment de competències digitals i igualtat d’oportunitats.

AFA sense ajudes per a piscina

En el segon dels casos, l’AFA d’una escola va presentar una queixa a la Sindicatura de Greuges en la qual denunciava la manca d’ajuda per garantir que tot l’alumnat, inclòs el que presenta Necessitats Educatives Especials, pugui fer les classes de piscina en horari lectiu en els cursos d’I5 i 2n. Tot i que aquestes classes estan incloses en el Projecte Educatiu de Centre, aprovat l’any 2019, actualment només es cobreix el cost del monitoratge de suport per a l’alumnat de 1r gràcies al programa “Ja nedo”. L’AFA considera que la falta de finançament per a I5 i 2n crea una clara situació de discriminació.

Malgrat l’argumentació del Consorci d’Educació de Barcelona, des de la Sindicatura de Greuges de Barcelona es destaca que el Projecte Educatiu de Centre ha estat aprovat i és conegut per l’Administració, i que el principi d’educació inclusiva exigeix adaptar els recursos per garantir la igualtat d’oportunitats.

Les conclusions de la Sindicatura

Per tot això, la Sindicatura de Greuges de Barcelona considera insuficient l’actuació del Consorci d’Educació de Barcelona per garantir el dret a l’educació i recomana adoptar mesures per assegurar que l’alumnat amb necessitats educatives especifiques pugui participar en condicions d’igualtat en el projecte educatiu del centre, i no es repeteixin situacions on no es garanteixi un tracte equitatiu.