La Comissió d’Empara, amb caràcter consultiu, vetlla per la realització efectiva dels drets i obligacions que es deriven de la normativa sobre participació ciutadana, i per la bona pràctica en l’ús dels canals ordenats en el Reglament de participació ciutadana.
La manca de constitució, i per tant d’operativitat, d’aquest òrgan municipal obligatori suposa un incompliment del Reglament de participació ciutadana. Això impedeix que els qui creuen vulnerats els drets de participació s’hi adrecin, com va ser el cas de l’anul·lació de Comissions de Seguiment i del Consell de Barri del Baix Guinardó.
Aquest òrgan, a més, emet informes sobre les queixes que recullen i valoren, entre d’altres coses, si s’han produït o no vulneració de drets de participació. També n’elabora un d’anual amb les seves actuacions d’aquest període de temps. Ateses les circumstàncies, cal preveure que no s’emetrà el corresponent al 2024.
En l’informe municipal de la Direcció de Serveis de Participació i Innovació Democràtica, del juliol passat, s’explicava que s’estava pendent de les persones que han de proposar el Consell Municipal i la Comissió de Govern, i que es preveia constituir la Comissió d’Empara a l’octubre, però a hores d’ara al web decidim.barcelona continuen apareixent els membres nomenats el 2018.
És per tot això que des de la Sindicatura de Greuges de Barcelona es considera cabdal que l’Àrea de Drets Socials, Cultura, Educació i Cicles de Vida (Democràcia Activa i Participació) prioritzi i actuï per tal que es constitueixi la Comissió d’Empara com més aviat millor.
Regular la incidència dels processos electorals
Aquesta sol·licitud es fa a partir de la queixa que va presentar una associació per la seva disconformitat amb l’anul·lació del Consell de Barri i de les Comissions de Seguiment del Baix Guinardó l’abril de 2024, amb menys de set hores d’antelació, mentre que alguns consells d’altres barris durant les mateixes dates sí que s’havien celebrat.
Des del Districte d’Horta-Guinardó es va indicar que l’anul·lació es devia a motius de reorganització i de plena participació ciutadana, vinculats a la convocatòria d’eleccions autonòmiques, i s’ajornaven les comissions al juny i el Consell de Barri al juliol.
Per la seva banda, la Direcció de Serveis de Participació i Innovació Democràtica assegurava en un informe que quan hi ha processos electorals s’analitza la conveniència de dur a terme determinades accions o òrgans de participació. En aquest cas, el president de la Generalitat va anunciar la convocatòria anticipada d’eleccions el 13 de març, un dia abans de la data prevista per a la celebració del Consell de Barri del Baix Guinardó.
Des de la Sindicatura es considera adequada l’anul·lació i els terminis amb què es va fer per respectar la normativa electoral vigent. Ara bé, es recomana que es valori la inclusió explícita en el Reglament de participació ciutadana de la incidència que poden tenir els períodes electorals sobre determinats processos participatius.
Deure de col·laboració amb la Sindicatura
Finalment, cal remarcar que el Districte d’Horta-Guinardó ha trigat més de cinc mesos a facilitar a la Sindicatura de Greuges la informació per resoldre la queixa. Aquest termini supera amb escreix el que pot considerar-se un temps raonable.
Es recorda al Districte l’obligació de col·laborar amb la Sindicatura per tal que pugui desenvolupar adequadament la seva tasca de supervisió dels serveis municipals i alhora vetllar pels drets de la ciutadania.