La Sindicatura ha determinat que l’actuació del Districte ha estat adequada quant a la resposta facilitada al veïnat afectat, i l’esperona a continuar vetllant per garantir eficaçment els drets fonamentals de la ciutadania.

Barcelona, 8 d’octubre del 2024 – En el marc d’una nova edició de la Festa Major de Sarrià, la Sindicatura de Greuges de Barcelona ha resolt una queixa de diverses comunitats veïnals del barri, que van denunciar les molèsties acústiques ocasionades durant els 24 dies que la fira d’atraccions està instal·lada a la zona central de la Via Augusta (entre els carrers Dolors Monserdà i el passeig de la Bonanova).

A més dels sorolls, les persones promotores de la queixa també exposaven la seva preocupació pel control de seguretat de les atraccions, així com per la ubicació de la pista de cotxes i la durada excessiva de la fira. Aquesta queixa veïnal a la Sindicatura també va ser formulada mitjançant una instància municipal, que va ser contestada en el termini establert.

La resposta municipal a la instància presentada pel veïnat

Referent al control acústic, el Districte informa que només es podrà posar música, anuncis, sirenes o qualsevol altre de les 11 a les 13 h i de les 17 a les 21 h. Aquest so no podrà sobrepassar els decibels determinats a l’Ordenança de Medi Ambient.

Relatiu al control de seguretat estructural de les atraccions, el Districte verifica l’esmentada seguretat mitjançant l’aportació, per part dels titulars de les atraccions, d’un certificat signat per un tècnic competent. Abans que es posi en marxa, un tècnic competent emet l’informe de validació de tota la fira en conjunt. Pel que fa al cablejat, des del Districte es farà seguiment de la instal·lació i s’exigirà als firaires, si escau, la protecció corresponent.

Quant a la petició de canvi d’ubicació de la pista de cotxes de xoc, s’ha acordat posar-la a la banda superior de la fira, al costat del c/ Dolors Monserdà.

Envers la durada de la fira, el Districte comunica que és conscient que la zona dels entorns de la fira suporta una activitat intensiva durant els dies que dura. Per aquest motiu, es treballa per anar reduint la durada progressivament.

En aquest context, la Sindicatura de Greuges de Barcelona ha determinat que l’actuació del Districte de Sarrià-Sant Gervasi ha estat adequada quant a la resposta facilitada, i l’esperona a continuar vetllant per garantir eficaçment els drets fonamentals de la ciutadania. I ho fa mitjançant dues recomanacions i un suggeriment al districte, així com una recomanació al veïnat afectat:

Recomanar al Districte de Sarrià-Sant Gervasi que supervisi la validesa i idoneïtat de tots els certificats tècnics que es requereixin per a l’autorització de la fira d’atraccions abans de la seva posada en funcionament.

Recomanar al Districte de Sarrià-Sant Gervasi que faci un control exhaustiu del compliment de l’horari i de les condicions de funcionament de la fira.

Recomanar a les persones veïnes que, en cas de detectar qualsevol incidència que pugui afectar la seguretat ciutadana, truquin al 112.

Suggerir al Districte de Sarrià-Sant Gervasi que valori altres possibles ubicacions més adients per instal·lar-hi la fira de cara a futures edicions.

Durant la celebració de la Festa Major de Sarrià, la Sindicatura estarà atenta a la convivència en aquest emplaçament que acull la fira d’atraccions, amb l’objectiu de garantir el dret al descans del veïnat i el dret a la seguretat ciutadana.