La Sindicatura ha intervingut després d’una queixa que denunciava la presència de jardineres en vorera i adossades o molt pròximes a la façana en dos hotels de l’Eixample.

Barcelona, 14 d’agost de 2024 – La Sindicatura de Greuges de Barcelona ha recordat al Districte de l’Eixample que ha de vetllar pel compliment de les prescripcions legals d’accessibilitat a l’espai públic i impulsar les accions necessàries perquè els establiments compleixin l’Ordenança d’ús de les vies i els espais públics.

La intervenció de la Sindicatura rau d’una queixa ciutadana que denunciava la presència d’elements en vorera i adossats o molt pròxims a la façana en dos hotels de l’Eixample: dues jardineres grans en un hotel del carrer de Roger de Llúria i set testos grans en un hotel del carrer del Rosselló.

Què diu la normativa respecte de la col·locació d’aquests elements?

La normativa en matèria d’accessibilitat evidencia que la col·locació d’aquests elements en vorera i adossats o molt pròxims a la façana no compleix amb la legalitat. A continuació, algunes referències legals:

El Decret 135/1995 de desplegament de la Llei 20/1991 de promoció de l’accessibilitat i de supressió de barreres arquitectòniques, i d’aprovació del Codi d’accessibilitat, estableix que:

Un itinerari de vianants es considera adaptat quan compleix el requisit següent, entre altres: tenir una amplada lliure mínima de 0,90 metres i una altura lliure d’obstacles de 2,10 metres. Pel que fa als elements sortints o volants que fan més de 15 centímetres de vol i que limiten amb itineraris, han de tenir, com a mínim, un element fix i perimetral d’entre 0 i 15 centímetres d’alçada perquè puguin ser detectats per persones invidents o bé s’han de situar a una altura igual o superior a 2,10 metres.

L’Ordre VIV/561/2010 de condicions bàsiques d’accessibilitat i no-discriminació per a l’accés i la utilització dels espais públics urbanitzats dictamina que:

Els itineraris de vianants accessibles han de complir els requisits següents, entre altres: discórrer de manera contigua o adjacent a la línia de façana; en tot el seu desenvolupament, tenir una amplada lliure de pas no inferior a 1,80 metres, i, també en tot el seu desenvolupament, tenir una altura lliure de pas no inferior a 2,20 metres.

Els elements d’urbanització mai no envairan l’àmbit lliure de pas d’un itinerari de vianants accessibles. Els fronts de parcel·la marquen el límit de la parcel·la amb la via pública i no poden envair l’itinerari de vianants ni en el nivell de terra ni en altura.

Per últim, el Decret 209/2023 pel qual s’aprova el Codi d’accessibilitat de Catalunya determina les condicions generals que han de complir les pilones i jardineres perquè es puguin considerar accessibles i no tenen aquesta condició quan la seva ubicació obstaculitzi o impedeixi la continuïtat de la façana o de l’element que fa la funció de muret-guia.

La Sindicatura de Greuges de Barcelona especifica que en cap dels trams de carrer assenyalats hi ha franges d’encaminament per a persones amb discapacitat visual que dibuixin un itinerari segur i, per tant, poder seguir la línia de les façanes és essencial perquè puguin orientar-se.

Les actuacions del Districte de l’Eixample

El Districte de l’Eixample ha actuat en els dos casos de la mateixa manera: duent a terme inspeccions de comprovació, que han donat lloc a l’inici d’expedients sancionadors i ordres de retirada.

Durant els mesos de juny i juliol de 2024, la Sindicatura de Greuges de Barcelona ha visitat presencialment aquestes ubicacions per copsar si les jardineres han estat retirades. Pel que fa a l’hotel del carrer de Roger de Llúria sí que han estat retirades, mentre que en l’hotel del carrer del Rosselló tot continua igual.

La Sindicatura ha traslladat al Districte de l’Eixample la importància que, en aquest darrer cas, es continuï amb el procediment sancionador fins que s’efectuï la retirada d’aquests elements de l’espai públic.