Barcelona, 8 d’agost del 2024 – Amb el propòsit que els recursos municipals tractin la ciutadania d’acord amb els principis d’igualtat i equitat, la Sindicatura de Greuges de Barcelona ha recomanat a l’Ajuntament que implementi, amb la major brevetat possible, un Respir Plus per a persones menors de 60 anys.

La defensoria també ha fet incís en què si és imprescindible un pla pilot del Respir Plus, l’Ajuntament el dugui a terme durant l’any 2024.

“Entenem que hi ha dificultats importants encara a salvar, però també considerem necessari donar prioritat a aquesta qüestió, atenent el retard en la implementació d’un Respir Plus que no impliqui cap mena de discriminació”, ha expressat el síndic de greuges de Barcelona, David Bondia.

Què és el Respir Plus?

El Respir Plus és una prestació social de caràcter econòmic que es facilita a persones grans en situació de dependència (i que requereixen un suport continuat per al desenvolupament de les activitats bàsiques de la vida diària), per tal que puguin fer front al pagament d’un servei de suport que permeti millorar la seva qualitat de vida i la dels seus cuidadors.

Entre altres requisits, destaquen els següents: tenir 65 anys o més (excepcionalment es poden admetre persones de 60 a 64 anys) i estar empadronat i residir en un domicili particular a la ciutat de Barcelona de manera continuada durant els cinc anys anteriors a la data de presentació de la sol·licitud.

La limitació d’edat pot considerar-se discriminatòria

La Sindicatura de Greuges de Barcelona considera que el requisit que limita l’edat per accedir al Respir Plus pot ser discriminatori, ja que d’aquesta manera només es dirigeix a les persones grans i exclou la resta de col·lectius, com poden ser les persones joves en situació de dependència.

L’especial necessitat de suport a les famílies amb fills/es en situació de dependència

Les famílies que van dirigir-se a la Sindicatura tenen fills i filles  amb percentatges elevats de discapacitat i graus II i III de dependència, que corresponen a dependència severa i a gran dependència. S’hi afegeixen també altres factors addicionals que agreugen les condicions de les cures. D’una banda, la sobrecàrrega de les persones que realitzen les cures genera un impacte important en la seva salut i en la seva qualitat de vida, el que s’incrementa quan es porta a terme la cura d’un fill o filla. De l’altra, l’IMPD (Institut Municipal de Persones amb Discapacitat) en el document “El greuge econòmic de les persones amb discapacitat de la ciutat de Barcelona” (2019) determinava l’existència d’un greuge econòmic més elevat en el grup comprès entre els 6 i els 64 anys.

L’origen de la intervenció de la Sindicatura

Diverses famílies amb fills i filles amb graus II o III de dependència, i en molts casos amb graus de discapacitat reconeguda del 65% o superior, van dirigir-se a la Sindicatura per reclamar el Respir Plus per a menors de 60 anys.

Denunciaven que després d’un procés dilatat, en el qual havien presentat queixes a l’Ajuntament de Barcelona sol·licitant el Respir Plus per a menors de 60 anys, no havien aconseguit una resposta concreta, malgrat que havien mantingut reunions amb representants municipals.

En concret, exposaven que quan els fills i filles són menors d’edat sí que hi ha més recursos de Respir, però quan passen a ser majors d’edat es restringeix molt l’accés a aquests recursos. Bona part dels seus fills tenen discapacitats intel·lectuals, que en molts casos comporten trastorns de conducta, i aquesta darrera condició els exclou dels pocs recursos Respir que existeixen per a joves. A més, els mitjans privats poden ser inassolibles econòmicament per a moltes famílies.

Què diu l’Ajuntament sobre l’opció d’un Respir Plus per menors de 60 anys

L’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD) ha manifestat a la Sindicatura de Greuges de Barcelona que està analitzant la demanda del sector i les diferents modalitats de Respir possibles. Un dels col·lectius en els quals s’ha copsat una necessitat més flagrant és el de famílies monoparentals amb fills i filles amb discapacitat.

L’IMPD afegeix que, una vegada analitzada i dimensionada la necessitat, caldrà definir el model de prestació del servei i dotar-lo de pressupost. En aquesta línia, hi ha la voluntat de poder activar aquest servei al més aviat possible i donar resposta a les demandes de les famílies.

Tot i que l’Ajuntament mostra la seva predisposició a obrir l’accés al Respir Plus a altres col·lectius, la Sindicatura vol incidir en el fet que des de la primera convocatòria del Respir Plus l’any 2013 fins a l’actualitat, el consistori no hagi pogut articular un programa amb un abast més ampli per a les persones amb dependència de totes les edats.